Lolitopages

Tuesday, August 4, 2009

Παράνομες αλλά με τον... νόμο οι κάμερες



Θάλαμος παρακολούθησης της αστυνομίας του Λονδίνου μέσω του δικτύου καμερών της πόλης. Ο πρόσφατος νόμος για τη χρήση καμερών στην Ελλάδα, αν και ψηφίστηκε από τη Βουλή, θεωρήθηκε από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αντίθετος στο ελληνικό Σύνταγμα και στις αποφάσεις των διεθνών και ελληνικών δικαστηρίων (ΑΡ/ ΚΙRSΤΥ WΙGGLΕSWΟRΤΗ)

Αντίθετη με το Σύνταγμα και τους ευρωπαϊκούς νόμους η ρύθμιση, υποστηρίζει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ Π. ΤΣΙΜΠΟΥΚΗΣ

Αντίθετη σε όλη την ευρωπαϊκή νομοθετική πυραμίδα, στο Σύνταγμα, αλλά και στις αποφάσεις των διεθνών και ελληνικών δικαστηρίων είναι η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης, που ψηφίστηκε άρον άρον στη Βουλή και επιτρέπει την ανεξέλεγκτη λειτουργία του «μεγάλου αδελφού» σε όλους τους δημόσιους χώρους χωρίς καμία δικαστική εγγύηση.

Αυτό έκρινε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε γνωμοδότησή της, η οποία διαβιβάστηκε χθες στον υπουργό Δικαιοσύνης κ. Ν. Δένδια και στην οποία υπογραμμίζεται επίσης ότι η νέα νομοθετική ρύθμιση καταργεί στην ουσία την Αρχή, καθώς της αφαιρεί τον έλεγχο για τη νομιμότητα λειτουργίας των καμερών σε όλους στους δημόσιους χώρους.

Το υπουργείο Δικαιοσύνης είχε στείλει στην Αρχή τη σχετική τροπολογία για τις κάμερες και χωρίς να περιμένει τη γνωμοδότησή της, όπως απαιτεί ο νόμος, επέσπευσε την ψήφισή της, καθώς γνώριζε εκ των προτέρων ότι η απάντηση της Αρχής θα ήταν αρνητική. Στη γνωμοδότηση, η οποία πάντως δεν μπορεί να επιβάλει αλλαγές σε νόμο που βρίσκεται πλέον σε ισχύ, αναφέρεται ότι η νέα νομοθετική ρύθμιση είναι αντίθετη στη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στην ευρωπαϊκή νομοθεσία και στο Σύνταγμα, αλλά είναι αντίθετη και στις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, καθώς και στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η νέα νομοθετική ρύθμιση «αποκλείει την εποπτική αρμοδιότητα της Αρχής σε ένα ευρύ πεδίο της κρατικής δράσης και αφήνει εντελώς αρρύθμιστη την επεξεργασία από δημόσιες αρχές προσωπικών δεδομένων που θα συλλέγονται» αναφέρει η Αρχή και σημειώνει ότι καθίσταται «αναποτελεσματική η προστασία των προσωπικών δεδομένων» των πολιτών , οι οποίοι αφήνονται «ανυπεράσπιστοι» .

Σ τη γνωμοδότηση υπογραμμίζεται ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έχει κρίνει πως η συνεχής ή συστηματική επιτήρηση προσώπων σε δημόσιους χώρους με καταγραφή των δεδομένων τους συνιστά προσβολή του δικαιώματος της ιδιωτικής ζωής που προστατεύεται από την ΕΣΔΑ. Επιπλέον η τροπολογία δεν προβλέπει τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων που θα συλλέγουν οι κάμερες. Η Αρχή σημειώνει ότι «δεν προβλέπονται συγκεκριμένα κριτήρια επικινδυνότητας (όπως, για παράδειγμα, αυξημένη εγκληματικότητα σε μια συγκεκριμένη περιοχή, χώροι και κτίρια που χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας), βάσει των οποίων θα αποφασίζεται η εγκατάσταση και λειτουργία κλειστών κυκλωμάτων τηλεόρασης σε δημόσιους χώρους». Η έλλειψη αυτή- συνεχίζει η Αρχή- «έχει ως συνέπεια να καταλείπεται στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια των διοικητικών αρχών η απόφαση για τον τόπο και τον χρόνο εγκατάστασης των καμερών σε όλη την ελληνική επικράτεια». Η απεριόριστη όμως αυτή ευχέρεια, αναφέρεται στη γνωμοδότηση, «υπερβαίνει το αυστηρά αναγκαίο μέτρο, το οποίο, κατά τη νομολογία του ΕΔΔΑ και του Συμβουλίου της Επικρατείας, δικαιολογεί την επιβολή περιορισμών στα ατομικά δικαιώματα». Τέλος, σημειώνει ότι δεν προβλέπεται η έκδοση κάποιας απόφασης για τα σημεία όπου θα εγκατασταθούν οι κάμερες, έτσι ώστε να μπορεί να ελεγχθεί από τα δικαστήρια η ορθή εφαρμογή του νόμου και ειδικότερα για τους πολίτες εκείνους που δεν διαπράττουν ποινικά αδικήματα και δεν θα οδηγηθούν ποτέ ενώπιον ποινικών δικαστηρίων.

Ανάλογη θέση αναμένεται να εκφράσει η Αρχή τις επόμενες ημέρες και για τη δεύτερη διάταξη του υπουργείου Δικαιοσύνης, που επίσης προωθήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες και αφορά τη λήψη και δημιουργία αρχείου δειγμάτων DΝΑ.