Εφαρμόζεται πειραματικά στην Ελβετία και «παγιδεύει» ταυτόχρονα ως και 22 οχήματα σε τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας
ΓΕΝΕΥΗ Υπό τον φόβο των προστίμων θα μετακινούνται σε λίγο καιρό οι ευρωπαίοι οδηγοί. Ενα σούπερ ραντάρ έρχεται να αντικαταστήσει τις ηλεκτρονικές συσκευές παλαιού τύπου στο οδικό δίκτυο της Γηραιάς Ηπείρου. Η αρχή έγινε ήδη στην Ελβετία, με ένα μηχάνημα το οποίο μπορεί να παγιδεύει ταυτόχρονα ως και 22 οχήματα ενώ αυτά κινούνται σε αυτοκινητοδρόμους με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
Είναι εξοπλισμένο με βιντεοκάμερα και φωτογραφικές μηχανές υψηλής ανάλυσης, ενώ το όνομά του θυμίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας: Τrafistar SR590. Θα εντοπίζει και θα καταγράφει τα οχήματα οι οδηγοί των οποίων υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας, περνούν με κόκκινο φανάρι, δεν τηρούν την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, οδηγούν πάνω στη διαχωριστική γραμμή του οδοστρώματος, καταπατούν τις λεωφορειολωρίδες κ.λπ. Οι ελβετικές αρχές προειδοποιούν ότι θα φωτογραφίζονται μέχρι και όσοι δεν ανάβουν φλας για να προειδοποιήσουν τους υπόλοιπους οδηγούς ότι πρόκειται να στρίψουν ή να αλλάξουν λωρίδα.
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα δοκιμάζεται εδώ και τρεις εβδομάδες πιλοτικά στους δρόμους της Γενεύης. Οπως ανακοίνωσε η Τροχαία της πόλης, «τα αποτελέσματα της δοκιμής είναι ικανοποιητικά, καθώς επιβεβαιώνουν την καλή λειτουργία του συστήματος, τον ρυθμιστικό και προληπτικό του ρόλο». Στόχος του σούπερ ραντάρ είναι η συμμόρφωση των οδηγών στους κανόνες κυκλοφορίας, ο έλεγχος της ασφαλούς χρήσης των οχημάτων και ο συντονισμός της εύρυθμης κυκλοφορίας τους. Ως το τέλος Αυγούστου το Τrafistar αναμένεται να τοποθετηθεί σε όλο το οδικό δίκτυο της Ελβετικής Ομοσπονδίας, σύμφωνα με την κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας «Le Μatin». Η Γαλλία μάλιστα φαίνεται να είναι η επόμενη χώρα της Ευρώπης που θα το υιοθετήσει. Ευτυχώς όμως για τους ρέποντες προς την παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας οδηγούς, αυτό δεν θα γίνει αμέσως.
«Η τοποθέτηση της νέας ηλεκτρονικής συσκευής μαζικού ελέγχου στο οδικό μας δίκτυο έχει σχεδιαστεί, αλλά προς το παρόν δεν αποτελεί άμεση προτεραιότητα» δήλωσε ο Ζαν-Ζακ Ντεμπάκ , νομάρχης του βορειοδυτικού διαμερίσματος Ορν στη Γαλλία και υπεύθυνος του διυπουργικού προγράμματος δράσης για τον αυτόματο έλεγχο οδικής ασφάλειας.
Οι λόγοι της καθυστέρησης είναι τεχνικοί και οικονομικοί. Αρχικά ειδικευμένοι τεχνικοί θα κάνουν μετατροπές στα ήδη υπάρχοντα ραντάρ, έτσι ώστε να μην ανιχνεύονται εύκολα από συσκευές αντι-ραντάρ.
Επίσης θα στήσουν τις πινακίδες προειδοποίησης για τον έλεγχο ραδιοεντοπιστή σε απόσταση μόλις 400 μέτρων από την ηλεκτρονική συσκευή, αντί για 1 με 2 χιλιόμετρα που βρίσκονται τώρα τοποθετημένες.
Αργότερα ίσως πάρουν τη σκυτάλη οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Πάντως σε βασικό στάδιο προετοιμασίας βρίσκονται δύο ακόμη ραντάρ νέας γενιάς. Τα πρώτα θα υπολογίζουν τη μέση ταχύτητα των οχημάτων παγιδεύοντάς τα σε δύο διαφορετικά σημεία του αυτοκινητοδρόμου. Τα δεύτερα να εντοπίζουν άμεσα το βάρος των οχημάτων, ώστε με βάση αυτό να υπολογίζουν το ποσοστό υπέρβασης της ταχύτητας. Θα «καταλαβαίνουν» δηλαδή αν πρόκειται για φορτηγό ή επιβατικό όχημα. Η χρήση των «έξυπνων» ραντάρ θα φέρει μια μικρή επανάσταση στους δρόμους, λένε ελβετοί και γάλλοι αστυνομικοί. Και ενδεχομένως περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία, από τα πρόστιμα.
Είναι εξοπλισμένο με βιντεοκάμερα και φωτογραφικές μηχανές υψηλής ανάλυσης, ενώ το όνομά του θυμίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας: Τrafistar SR590. Θα εντοπίζει και θα καταγράφει τα οχήματα οι οδηγοί των οποίων υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας, περνούν με κόκκινο φανάρι, δεν τηρούν την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, οδηγούν πάνω στη διαχωριστική γραμμή του οδοστρώματος, καταπατούν τις λεωφορειολωρίδες κ.λπ. Οι ελβετικές αρχές προειδοποιούν ότι θα φωτογραφίζονται μέχρι και όσοι δεν ανάβουν φλας για να προειδοποιήσουν τους υπόλοιπους οδηγούς ότι πρόκειται να στρίψουν ή να αλλάξουν λωρίδα.
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα δοκιμάζεται εδώ και τρεις εβδομάδες πιλοτικά στους δρόμους της Γενεύης. Οπως ανακοίνωσε η Τροχαία της πόλης, «τα αποτελέσματα της δοκιμής είναι ικανοποιητικά, καθώς επιβεβαιώνουν την καλή λειτουργία του συστήματος, τον ρυθμιστικό και προληπτικό του ρόλο». Στόχος του σούπερ ραντάρ είναι η συμμόρφωση των οδηγών στους κανόνες κυκλοφορίας, ο έλεγχος της ασφαλούς χρήσης των οχημάτων και ο συντονισμός της εύρυθμης κυκλοφορίας τους. Ως το τέλος Αυγούστου το Τrafistar αναμένεται να τοποθετηθεί σε όλο το οδικό δίκτυο της Ελβετικής Ομοσπονδίας, σύμφωνα με την κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας «Le Μatin». Η Γαλλία μάλιστα φαίνεται να είναι η επόμενη χώρα της Ευρώπης που θα το υιοθετήσει. Ευτυχώς όμως για τους ρέποντες προς την παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας οδηγούς, αυτό δεν θα γίνει αμέσως.
«Η τοποθέτηση της νέας ηλεκτρονικής συσκευής μαζικού ελέγχου στο οδικό μας δίκτυο έχει σχεδιαστεί, αλλά προς το παρόν δεν αποτελεί άμεση προτεραιότητα» δήλωσε ο Ζαν-Ζακ Ντεμπάκ , νομάρχης του βορειοδυτικού διαμερίσματος Ορν στη Γαλλία και υπεύθυνος του διυπουργικού προγράμματος δράσης για τον αυτόματο έλεγχο οδικής ασφάλειας.
Οι λόγοι της καθυστέρησης είναι τεχνικοί και οικονομικοί. Αρχικά ειδικευμένοι τεχνικοί θα κάνουν μετατροπές στα ήδη υπάρχοντα ραντάρ, έτσι ώστε να μην ανιχνεύονται εύκολα από συσκευές αντι-ραντάρ.
Επίσης θα στήσουν τις πινακίδες προειδοποίησης για τον έλεγχο ραδιοεντοπιστή σε απόσταση μόλις 400 μέτρων από την ηλεκτρονική συσκευή, αντί για 1 με 2 χιλιόμετρα που βρίσκονται τώρα τοποθετημένες.
Αργότερα ίσως πάρουν τη σκυτάλη οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Πάντως σε βασικό στάδιο προετοιμασίας βρίσκονται δύο ακόμη ραντάρ νέας γενιάς. Τα πρώτα θα υπολογίζουν τη μέση ταχύτητα των οχημάτων παγιδεύοντάς τα σε δύο διαφορετικά σημεία του αυτοκινητοδρόμου. Τα δεύτερα να εντοπίζουν άμεσα το βάρος των οχημάτων, ώστε με βάση αυτό να υπολογίζουν το ποσοστό υπέρβασης της ταχύτητας. Θα «καταλαβαίνουν» δηλαδή αν πρόκειται για φορτηγό ή επιβατικό όχημα. Η χρήση των «έξυπνων» ραντάρ θα φέρει μια μικρή επανάσταση στους δρόμους, λένε ελβετοί και γάλλοι αστυνομικοί. Και ενδεχομένως περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία, από τα πρόστιμα.