Lolitopages

Thursday, April 8, 2010

«Πράσινα» εναλλακτικά αυτοκίνητα

Υβριδικά, με φυσικό αέριο, με υγραέριο ή ηλεκτρικά; Ιδού ποιες είναι οι εναλλακτικές λύσεις στην αγορά, για να επιλέξετε ένα αυτοκίνητο φιλικό προς το περιβάλλον αλλά και την τσέπη σας.

Κάθε χρόνο παγκοσμίως οι ανθρώπινες δραστηριότητες εκπέμπουν στην ατμόσφαιρα 28 δις τόνους CO2, το οποίο είναι ένα από τα αέρια που ευθύνονται για την υπερθέρμανση του πλανήτη. Το 11,5% προκαλείται από τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Μόνο στην Ελλάδα, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν περίπου 5 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα, 1 εκατομμύριο φορτηγά ιδιωτικής χρήσης, 33.000 φορτηγά δημόσιας χρήσης και 1,5 εκατομμύρια δίκυκλα. Στις 12 Νοεμβρίου του 2009 παρουσιάστηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μια έκθεση για τα αέρια του θερμοκηπίου στην ΕΕ: η Ελλάδα βρίσκεται στη 13η θέση όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σημαντικό ποσοστό των οποίων οφείλεται στις οδικές μετακινήσεις, στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και στην επεξεργασία του πετρελαίου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι κάτοικοι της Αθήνας επιβαρύνουν το αναπνευστικό τους σύστημα με το ισοδύναμο 4 τσιγάρων καθημερινά εξαιτίας των ρύπων που δημιουργούν τα αυτοκίνητα. Τα οποία θα μπορούσαν να καίνε υδρογόνο ή να διαθέτουν κινητήρες με κυψέλες καυσίμων (που είναι ακριβές και ακόμα δεν πωλούνται). Αφήνοντας ανοιχτά δύο προβλήματα: την παραγωγή και τη διανομή του αερίου. Στο εμπόριο, όμως, υπάρχουν ήδη πιο οικολογικά αυτοκίνητα. Μπορούμε να επιλέξουμε το σωστό και να εξασφαλίσουμε δύο αποτελέσματα: να κάνουμε καλό στη Γη και στην τσέπη μας.

Υπερκατάταξη
Η ATA, η ελβετική Ένωση Κυκλοφορίας και Περιβάλλοντος (
www.ata.ch), δημοσιεύει κάθε χρόνο το EcoMobiListe, βαθμολογώντας (στους πίνακες στις προηγούμενες σελίδες υπάρχει η συνολική εκτίμηση) όλα τα αυτοκίνητα που διατίθενται στην αγορά, με βάση τις εκπομπές, την κατανάλωση, το σύστημα κατασκευής, τη διαχείριση στον κύκλο ζωής. Η έκδοση του 2009 όρισε δύο τεχνολογίες ως πραγματικά οικολογικές, μια καινούρια και μια αρκετά γνωστή: τον υβριδικό κινητήρα και την τροφοδοσία με φυσικό αέριο. Ιδού, αναλυτικά.

1) Υβριδικό: καλύτερα με δύο
Τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν δύο κινητήρες: έναν εσωτερικής καύσης με βενζίνη και έναν ηλεκτρικό με μπαταρίες. Ο δεύτερος λειτουργεί σε συνδυασμό με τον πρώτο, για να αντισταθμίσει την ανεπάρκεια και την κατανάλωσή του. Όσοι οδηγούν γνωρίζουν πολύ καλά ότι στην πόλη χρειάζεται περισσότερη βενζίνη, γιατί το συνεχές σταμάτα-ξεκίνα λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης απαιτεί περισσότερα καύσιμα. Σε αυτά τα σημεία επεμβαίνει ο ηλεκτροκινητήρας. Στα full hybrid μοντέλα, όπως είναι το Toyota Prius, ο ηλεκτρικός κινητήρας παρέχει το 100% της τροφοδοσίας μέχρι το αυτοκίνητο να φτάσει στην ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα (το όριο ταχύτητας στις πόλεις). Έπειτα, τίθεται σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας, ο οποίος σβήνει με το σταμάτημα σε κάποιο φανάρι και ανάβει ξανά αυτόματα μόλις ξεπεραστούν ξανά τα 50 χλμ./ώρα. Αντίθετα, στα mild hybrid μοντέλα (όπως το Honda Insight), ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί πάντα μαζί με τον ηλεκτρικό, περιορίζοντας έτσι την κατανάλωσή του: λιγότερη δουλειά στα πιστόνια και τους κυλίνδρους σημαίνει λιγότερο καύσιμο. Στα υβριδικά αυτοκίνητα (σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά) οι μπαταρίες δε φορτίζονται από την πρίζα του ρεύματος. Ο κινητήρας τους «γίνεται» ένας εναλλακτήρας (όπως το δυναμό του ποδηλάτου) κάθε φορά που το αυτοκίνητο επιβραδύνει, φρενάρει ή πηγαίνει σε κατηφόρα. Αν αυτό δεν αρκεί, ο βενζινοκινητήρας μπορεί να εκτρέψει ένα μέρος της ενέργειάς του για τη φόρτιση των μπαταριών, μειώνοντας όμως έτσι τις επιδόσεις του αυτοκινήτου. Γι’ αυτό, τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι πολύ διαδεδομένα σε πόλεις όπως το Σαν Φρανσίσκο (ΗΠΑ), όπου οι πολλές ανηφόρες και κατηφόρες διατηρούν πάντα φορτισμένες τις μπαταρίες. Αυτό το σύστημα επιτρέπει τον περιορισμό της κατανάλωσης και, συνεπώς, των εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων (τα βλαβερά σωματίδια άκαυστης ύλης, PM10 και PM2,5) καθώς και CO2.

2) Φυσικό αέριο: διπλά οικολογικό
Ένα αυτοκίνητο με βενζίνη μπορεί να καίει επίσης φυσικό αέριο. Με δύο πλεονεκτήματα: πρώτον, έχει κατώτερο χιλιομετρικό κόστος σε σύγκριση με τη βενζίνη κατά περίπου 50%. Δεύτερον, μειώνει πρακτικά στο μηδέν τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και περιορίζει κατά 23% τις εκπομπές CO2. Όμως, για να λειτουργεί με φυσικό αέριο, το αυτοκίνητο πρέπει να υποβληθεί σε κάποιες μετατροπές: πρέπει να διαθέτει φιάλες και πρέπει να έχει ένα ξεχωριστό κύκλωμα τροφοδοσίας από αυτό της βενζίνης. Αυτές οι μετατροπές μπορούν να γίνουν και μετά την παραγωγή (after market μετατροπή)• το αποτέλεσμα δεν αλλάζει, όμως σε αυτή την περίπτωση οι φιάλες μπορούν να τοποθετηθούν μόνο στο πορτμπαγκάζ, περιορίζοντας το χώρο των αποσκευών και προκαλώντας μεγαλύτερη φθορά στις αναρτήσεις. Δεν τίθεται θέμα ασφάλειας, καθώς το φυσικό αέριο είναι πιο ελαφρύ από τον αέρα και έχει διπλάσια θερμοκρασία αυτοανάφλεξης σε σχέση με τα αυτοκίνητα με βενζίνη (538°C έναντι 246° C). Μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης απέδειξε ότι τα αυτοκίνητα με φυσικό αέριο είναι εξίσου ασφαλή με αυτά με ντίζελ και το διπλάσιο σε σχέση με αυτά με βενζίνη. Ένα αυτοκίνητο με φυσικό αέριο δε χάνει θέσεις επιβατών σε σχέση με το αντίστοιχο με βενζίνη και ανεφοδιάζεται σε 3 ή 5 λεπτά, ανάλογα με τη χωρητικότητα των φιαλών. Τα εμπόδια για την απόκτησή του είναι το μεγαλύτερο κόστος αγοράς κατά περίπου 3.000 ευρώ καθώς και η διαθεσιμότητα των διανομέων: στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμα ούτε ένα πρατήριο, ενώ τα τέσσερα πρώτα αναμένεται να δημιουργηθούν στη Βόρεια Ελλάδα μέσα στο 2010. Κι όμως πρόκειται για το ίδιο αέριο που καίει ο λέβητας του σπιτιού μας.

3) Υγραέριο: οικονομικό αλλά...
Ένα τρίτο σύστημα, το υγραέριο (LPG, υγροποιημένο αέριο πετρελαίου), θεωρείται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ένα οικολογικό καύσιμο, καθώς όταν καίγεται στον κινητήρα εκπέμπει περίπου 11% λιγότερο CO2 σε σχέση με τη βενζίνη, όμως 4% περισσότερο από το ντίζελ. Εξάλλου, το υγραέριο παράγεται από την επεξεργασία του πετρελαίου, που προκαλεί εκπομπές CO2, με αποτέλεσμα το πραγματικό αποτύπωμα άνθρακα των αυτοκινήτων με υγραέριο να είναι δύσκολο να υπολογιστεί. Όπως το ντίζελ και η βενζίνη, μεταφέρεται με φορτηγά και τρένα μέχρι το διανομέα (προκαλώντας επιπλέον εκπομπές CO2). Συμφέρει για την τσέπη (περιορίζει κατά το 1/3 το κόστος καυσίμων σε σχέση με τη βενζίνη), πιάνει λιγότερο χώρο από το φυσικό αέριο στην after market μετατροπή (αρκεί μια φιάλη στον κενό χώρο της ρεζέρβας) και έχει ένα σχετικά διαδεδομένο δίκτυο διανομέων.

Κάντε κλικ εδώκαι βρείτε αναλυτικούς πίνακες με τα πιο «πράσινα» αυτοκίνητα, σύμφωνα με την κατάταξη του EcoMobiListe, που συντάχτηκε από την ATA, το Νοέμβριο του 2009.

focus mag