Lolitopages

Tuesday, April 13, 2010

Το Κράτος Online



Σε αφιέρωμα του PC World παρουσιάζοναι οι καλύτερες και δημοφιλέστερες υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της χώρας μας, που σας βοηθούν να γλιτώσετε χρόνο, χρήμα και... νεύρα!

Ουρές στα ταμεία, στις εφορίες, στα ΚΕΠ. Κυριαρχεί εκνευρισμός, κάποιοι υπάλληλοι είναι αγενείς και γενικά πρέπει να χάσετε πολλές ώρες για να κάνετε (αν τελικά τα καταφέρετε) τη δουλειά σας. Εκτός... και αν εμπιστευτείτε τις αρκετές καλές υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government) της χώρας μας, οι οποίες χρόνο με το χρόνο όχι μόνο γίνονται πληρέστερες, αλλά παρέχουν και διάφορα σημαντικά οικονομικά κίνητρα (μέχρι και πρόστιμα μπορείτε να γλιτώσετε). Στις αμέσως επόμενες σελίδες εστιάζουμε στις καλύτερες και δημοφιλέστερες (λόγω αντικειμένου) υπηρεσίες, δείχνοντάς σας παράλληλα πώς μπορείτε να τις εκμεταλλευτείτε στο έπακρο.

EΧΟΝΤΑΣ ΩΣ ΔΕΔΟΜEΝΑ αφενός ότι το Internet δεν αποτελεί πλέον κάποιο εξωτικό αγαθό για λίγους, αφετέρου ότι οι διά ζώσης συναλλαγές με το Δημόσιο δεν είναι ό,τι καλύτερο (μία “καλημέρα” χάθηκε να πει κάποιος;), χρόνο με το χρόνο οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αποκτούν μία ολοένα αυξανόμενη δυναμική. Δυναμική που φέρνει στους πολίτες ενημέρωση και χρήσιμες υπηρεσίες, οι οποίες διευκολύνουν την ολοκλήρωση απλών ή σύνθετων διαδικασιών, από την έκδοση ενός πιστοποιητικού γέννησης μέχρι την υποβολή φορολογικών δηλώσεων. Τα πλεονεκτήματα όμως του e-government (ηλεκτρονική διακυβέρνηση) δεν περιορίζονται μόνο στα παραπάνω.

Αντιθέτως, μέσω ενός προσεκτικού συνδυασμού υποδομής, εργαλείων και τεχνολογιών είναι δυνατόν να αναβαθμιστεί συνολικά η λειτουργία των κρατικών/δημόσιων υπηρεσιών, να εξοικονομηθούν χρόνος και χρήμα, αλλά και να ενισχυθούν η διαφάνεια και η υπευθυνότητα, έννοιες που στις μέρες μας έχουν αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Οι περισσότερες κυβερνήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν εδώ και χρόνια ξεκινήσει σχετικές προσπάθειες, εστιάζοντας στην πληροφόρηση και την εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων. Άλλωστε, αμφότεροι έχουν πλέον εξοικειωθεί με τις νέες τεχνολογίες και απαιτούν εύχρηστες υπηρεσίες, που μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με τις ανάγκες τους και είναι διαθέσιμες 24/7.

Δεν πρόκειται για εύκολο εγχείρημα, καθώς, μεταξύ άλλων, απαιτούνται σημαντικές οργανωτικές αλλαγές, εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και, φυσικά, υλοποίηση ενός κεντρικού συστήματος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με στεγανές πολιτικές ασφάλειας, πλούσιο περιεχόμενο και σύγχρονη υποδομή.

Η e-Ελλάδα
Θα μπορούσαμε να πούμε πως η πραγματικότητα των ελληνικών υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα. Βλέπετε, ενώ, για παράδειγμα, δεν υπάρχει ηλεκτρονική κάρτα ασθενή ή κάποιο online σύστημα επικοινωνίας μεταξύ πολλών βασικών φορέων, έχουμε -και μάλιστα εδώ και αρκετά χρόνια- μία από τις καλύτερες υπηρεσίες ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων.

Ακόμα, διατίθενται αρκετές επιμέρους υπηρεσίες, σε επίπεδο τόσο κράτους όσο και δήμου, οι οποίες μήνα με το μήνα βελτιώνονται σημαντικά. Μπορούμε, δηλαδή, να αποφύγουμε εντελώς τις επισκέψεις στις δημόσιες υπηρεσίες; Μονολεκτικά η απάντηση είναι όχι, ωστόσο μπορούμε να τις μειώσουμε - και μάλιστα σε αρκετά μεγάλο βαθμό.

Σε κάποιες περιπτώσεις, δε, μπορούμε να κερδίσουμε, εκτός από χρόνο, και χρήματα, αφού το κράτος παρέχει εκπτώσεις για τη χρήση κάποιων υπηρεσιών (π.χ. μείωση φόρου εάν η δήλωση γίνει ηλεκτρονικά). Στη συνέχεια εστιάζουμε στη διαδικασία εγγραφής και χρήσης του συστήματος TAXISnet, στις υπηρεσίες online των ΚΕΠ και του ΑΣΕΠ, καθώς και σε κάποιες συμπληρωματικές εφαρμογές που αξίζουν την προσοχή σας.


Εκτός από ευκολία και οικονομία, οι υπηρεσίες e-government μπορούν να διασφαλίσουν σε μεγάλο βαθμό θέματα διαφάνειας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι πρόσφατες προκηρύξεις θέσεων σε δημόσιους οργανισμούς και υπουργεία από το web site http://www.opengov.gr, οι οποίες ήταν διαθέσιμες για κάθε πολίτη. Γενικότερα, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, το Internet μπορεί να αποτελέσει ένα ουσιαστικό μέσο διαφάνειας και αξιοπιστίας, βάζοντας στο περιθώριο τυχόν πελατειακές σχέσεις.


Στη διεύθυνση http://labs.opengov.gr έχετε τη δυνατότητα να δημοσιοποιήσετε τις δικές σας προτάσεις για το μέλλον του e-government στην Ελλάδα

Τους τελευταίους μήνες φαίνεται πως υπάρχει μία έντονη τάση προς αυτή την κατεύθυνση, τόσο με το http://www.opengov.gr, στο οποίο αναφερθήκαμε, όσο και με το http://www.openbudget.gr, στο οποίο γίνονται κάποια σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση του συμμετοχικού προϋπολογισμού. Μάλιστα, στη διεύθυνση http://labs.opengov.gr μπορείτε να καταθέσετε τις δικές σας προτάσεις για τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ήδη κάποιοι συμπολίτες μας έχουν καταθέσει εκατοντάδες ενδιαφέρουσες ιδέες. Ελπίζουμε οι καλύτερες από αυτές να υλοποιηθούν στο εγγύς μέλλον...


Όσο ακόμα δεν υπάρχουν όλες οι υπηρεσίες online, στη διεύθυνσηhttp://www.gsis.gr/on_line_ypiresies/polites/e-entipa_files/entypa/e-docsold.html μπορείτε να βρείτε πολλά χρήσιμα έντυπα σε ηλεκτρονική μορφή

Εκτός από το κράτος, ορισμένοι δήμοι (όπως αυτός της Αγ. Παρασκευής στη διεύθυνσηhttps://www.eagiaparaskevi.gr) παρέχουν αξιόλογες υπηρεσίες e-government




Πηγαίνετε στη διεύθυνση https://www.taxisnet.gr/web/eggrafi.cfm και κάντε κλικ στο ΕΙΣΟΔΟΣ. Πληκτρολογήστε τον ΑΦΜ σας και κάντε κλικ στο κουμπί “Επόμενο” για να συνεχίσετε. Αν κάνετε κάποιο λάθος, κάντε κλικ στο κουμπί “Καθαρισμός” και πληκτρολογήστε εκ νέου τα στοιχεία σας.


Στο επόμενο βήμα επιλέγετε “Φυσικό πρόσωπο”, αν η εγγραφή αφορά σε ιδιώτη, ατομική επιχείρηση ή ελεύθερο επαγγελματία, και “Μη φυσικό πρόσωπο” σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Κάντε κλικ στο κουμπί “Επόμενο” για να συνεχίσετε. Για περισσότερες πληροφορίες και οδηγίες μπορείτε να κάνετε κλικ στα links που βρίσκονται στο πάνω μέρος της σελίδας, αλλά και να στείλετε e-mail στο TAXISnet.


Πληκτρολογήστε με μεγάλη προσοχή όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες, όπως στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας και τσεκάρετε τις υπηρεσίες για τις οποίες θέλετε να πιστοποιηθείτε. Σημαντικό είναι να δώσετε έγκυρα στοιχεία ταυτότητας και μια διεύθυνση e-mail σε λειτουργία, καθώς σε αυτήν θα σας αποσταλούν οι πληροφορίες πρόσβασης στο TAXISnet.


Συμπληρώστε όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες με προσοχή και κάντε κλικ στο κουμπί “Τέλος” για να υποβάλετε την αίτηση εγγραφής στο TAXISnet. Αν όλα πάνε καλά, μετά από 1-2 ημέρες θα λάβετε στο e-mail που δηλώσατε στο προηγούμενο βήμα τον κωδικό χρήστη και το password πρόσβασης στην υπηρεσία. Αν θέλετε, μπορείτε να τα αλλάξετε. Απλά συνδεθείτε στο λογαριασμό σας μέσω της σελίδαςhttps://www.taxisnet.gr/web/default2.html και κάντε κλικ στην επιλογή “ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ”.

Ναι μεν η ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων ή άλλων εγγράφων καταργεί την επισύναψη δικαιολογητικών, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορείτε να απαλλαγείτε εντελώς από αυτά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μπορεί τις ηλεκτρονικές δηλώσεις εισοδήματος να μην τις συνοδεύετε με τις βεβαιώσεις αποδοχών σας, είστε όμως υποχρεωμένοι να τις κρατάτε, αφού κατά καιρούς η εφορία πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους.

Έτσι, δεν είναι απίθανο να σας ζητηθεί να μεταβείτε στη ΔΟΥ στην οποία υπάγεστε μαζί με τα δικαιολογητικά σας για διασταύρωση στοιχείων. Αντίστοιχα, σε άλλες περιπτώσεις, εσείς κάνετε μία αίτηση ηλεκτρονικά, συμπληρώνοντας όλα τα στοιχεία που θα σας ζητηθούν και όταν πηγαίνετε για να την παραλάβετε, παραδίδετε τα απαραίτητα δικαιολογητικά (π.χ. μία φωτοτυπία ταυτότητας). Συνεπώς, ναι μεν οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης μειώνουν την ανταλλαγή δικαιολογητικών, τα τελευταία όμως μπορεί και να χρειαστούν, οπότε καλό είναι να τα φυλάτε κάπου με επιμέλεια.



Από τη διεύθυνση http://www.taxisnet.gr κάντε κλικ στο εικονίδιο “E1E2E3” και στο νέο παράθυρο κάντε κλικ στο “ΕΙΣΟΔΟΣ”. Πληκτρολογήστε το user name και το password και κάντε κλικ στο κουμπί “ΕΙΣΟΔΟΣ”. Αμέσως μετά θα μεταβείτε στο κεντρικό μενού της υπηρεσίας.


Το κεντρικό μενού της υπηρεσίας σας επιτρέπει να δείτε και να εκτυπώσετε τις δηλώσεις και τα εκκαθαριστικά σημειώματα (παρέχονται σε μορφή HTML ή/και PDF) προηγούμενων οικονομικών ετών. Απλώς επιλέξτε το επιθυμητό έτος από το μενού “ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ”. Για να ξεκινήσετε τη διαδικασία συμπλήρωσης, ελέγχου και υποβολής της δήλωσης E1, κάντε κλικ στην επιλογή “Υποβολή >Δήλωσης Ε1”. Με παρόμοιο τρόπο μπορείτε να ξεκινήσετε την ίδια διαδικασία για τα συνοδευτικά έντυπα E2 και E3, εφόσον αυτό είναι απαραίτητο.


Ελέγξτε προσεκτικά τα αναγραφόμενα στοιχεία σας, ενώ σε περίπτωση αλλαγής του ΑΦΜ σας ή του ΑΦΜ της συζύγου σας, πληκτρολογήστε τους νέους αριθμούς στα αντίστοιχα πεδία. Αν υπάρχουν λάθη σε άλλα στοιχεία, π.χ. στη διεύθυνση, θα χρειαστεί να απευθυνθείτε στην αρμόδια ΔΟΥ. Εάν τα στοιχεία είναι σωστά, κάντε κλικ στο “Επιβεβαίωση” και μετά στο “ΝΑΙ”.


Συμπληρώστε όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες, όπως θα κάνατε και αν συμπληρώνατε τη δήλωσή σας χειρόγραφα. Κάνοντας κλικ στους αριθμούς των πεδίων, εμφανίζεται ένα νέο παράθυρο με οδηγίες για τη συμπλήρωσή τους. Για να υποβάλετε τη δήλωση, κάντε κλικ στο “Οριστική Υποβολή Δήλωσης”. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι η εκκαθάριση της δήλωσης γίνεται κατευθείαν, οπότε μπορείτε να δείτε άμεσα εάν το υπόλοιπό σας είναι πιστωτικό ή χρεωστικό (και ποιο ακριβώς είναι).




Από τη διεύθυνση https://www.gsis.gr/evehicles/html/index.htm κάντε κλικ στην επιλογή “Είσοδος”. Πληκτρολογήστε τους κωδικούς πρόσβασης που χρησιμοποιείτε στο TAXISnet και κάντε κλικ στο κουμπί “Είσοδος”.


Για να ελέγξετε ή/και να μεταβάλετε τα στοιχεία των καταχωρημένων οχημάτων σας, κάντε κλικ στο κουμπί “Ναι”. Αν δεν είχατε ποτέ στην κατοχή σας κάποιο από αυτά, κάντε κλικ στο “Όχι”.


Κάνοντας κλικ στο “Ναι” δίπλα σε ένα καταχωρημένο όχημα, μεταφέρεστε στην οθόνη προεπισκόπησης και τροποποίησης των στοιχείων του. Για να μεταβάλετε κάποιο στοιχείο, κάντε κλικ στο κουμπί “Μεταβολή” που του αντιστοιχεί, πληκτρολογήστε προσεκτικά τις νέες πληροφορίες και κάντε κλικ στο κουμπί “Αποθήκευση Μεταβολών” για να τις καταχωρήσετε.


Για να προσθέσετε τα στοιχεία ενός οχήματος που βρίσκεται στην κατοχή σας αλλά δεν εμφανίζεται στο σύστημα, κάντε κλικ στο κουμπί “Προσθήκη Οχήματος”. Στο νέο παράθυρο που εμφανίζεται συμπληρώστε όλες τις ζητούμενες πληροφορίες και κάντε κλικ στο πλήκτρο “Καταχώρηση” για να τις αποθηκεύσετε.




Ενώ βρίσκεστε στη διεύθυνση http://www.asep.gr, κάντε κλικ στην καρτέλα “Online Υπηρεσίες” και μετά στο link “Αίτηση Ταυτοποίησης Υποψηφίων”. Στη νέα σελίδα πληκτρολογήστε με προσοχή όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες. Μόλις η αίτησή σας εγκριθεί, μπορείτε να συμμετέχετε στους αντίστοιχους διαγωνισμούς.


Για να υπολογίσετε τα μόριά σας, κάντε κλικ στην επιλογή “Υπολογισμός Μορίων” στην αρχική σελίδα του ΑΣΕΠ. Στην επόμενη σελίδα συμπληρώστε προσεκτικά τις απαραίτητες πληροφορίες και κάντε κλικ στο κουμπί “Υπολογισμός”. Χρήσιμο είναι επίσης το ότι μπορείτε να δείτε πόσα μόρια θα κερδίσετε αποκτώντας επιπλέον προσόντα (μία δεύτερη ξένη γλώσσα).

Αν και τα περισσότερα ασφαλιστικά ταμεία διαθέτουν web sites, οι υπηρεσίες e-government που αυτά παρέχουν βρίσκονται σε μάλλον βασικό στάδιο. Επιπλέον, απουσιάζουν βασικές χρηστικές υπηρεσίες, όπως είναι, για παράδειγμα, το να κλείσετε online ραντεβού. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν κάποιες εφαρμογές που χρήζουν αναφοράς:

>> Το ΙΚΑ διαθέτει την πληρέστερη γκάμα υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Οι εν λόγω υπηρεσίες απευθύνονται σε εργοδότες και επιτρέπουν, μεταξύ άλλων, την ηλεκτρονική υποβολή Α.Π.Δ. (Αναλυτική Περιοδική Δήλωση), την ηλεκτρονική έκδοση βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας, την επιβεβαίωση της εγκυρότητας ασφαλιστικής ενημερότητας και τη λήψη οδηγιών για τη συμπλήρωση διαφόρων εντύπων. Ακόμα, στη διεύθυνση http://www.ika.gr υπάρχει πλήρης ηλεκτρονικός οδηγός για τον εργοδότη και τον ασφαλισμένο, ενώ στην ενότητα “ΕΝΤΥΠΑ” παρέχονται χρήσιμα έγγραφα σε μορφή HTML, DOC, PDF και ZIP. Αν υπήρχε και δυνατότητα για ηλεκτρονικό κλείσιμο ραντεβού...

>> Θετικές εξελίξεις είχαμε και στο site του ΟΑΕΕ (πρώην ΤΕΒΕ), το οποίο επιτέλους εκσυγχρονίστηκε. Υπάρχει ακόμα μεγάλος όγκος περιεχομένου, ταξινομημένου σωστά, ωστόσο και φέτος το link της υπηρεσίας ηλεκτρονικής υποβολής παραπεμπτικών (https://83.235.176.182:8080/e-parapemptika/index.jsf) ήταν offline τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές (μέσα Φεβρουαρίου).

>> Πολύ μέτρια είναι η εικόνα του Οργανισμού Περίθαλψης Ασφαλισμένων του Δημοσίου, ειδικά στον τομέα της σχεδίασης. Και σε αυτή την περίπτωση οι υπηρεσίες e-Φαρμακεία και e-Εργαστήρια οδηγούσαν σε dead links, με αποτέλεσμα το πραγματικά χρήσιμο υλικό να περιορίζεται στη λίστα συμβεβλημένων ιατρών και οπτικών, καθώς και σε κάποια έντυπα που παρέχονται σε ηλεκτρονική μορφή.


To ΙΚΑ διαθέτει μακράν την πιο ολοκληρωμένη γκάμα ηλεκτρονικών υπηρεσιών, αν και υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης





Πηγαίνετε στη διεύθυνση http://www.ermis.gov.gr και κάντε κλικ στην επιλογή “Εγγραφείτε”. Πληκτρολογήστε όλα τα απαιτούμενα στοιχεία και πατήστε το κουμπί “Υποβολή”. Μετά από λίγη ώρα θα λάβετε στη διεύθυνση e-mail που δηλώσατε ένα μήνυμα με ένα link ενεργοποίησης του λογαριασμού σας.


Αφού επιβεβαιωθεί από το σύστημα η επιτυχία της ενεργοποίησης του λογαριασμού σας, πληκτρολογήστε το Όνομα Χρήστη και τον Κωδικό Πρόσβασης που καθορίσατε κατά την εγγραφή σας και κάντε κλικ στο κουμπί “Είσοδος”. Αφού εισέλθετε στο σύστημα, έχετε τη δυνατότητα να επεξεργαστείτε τα προσωπικά σας στοιχεία.


Για να δείτε ποιες πιστοποιημένες διαδικασίες μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά, κάντε κλικ στο σύνδεσμο “Όλες οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες”, στη δεξιά στήλη της σελίδας. Θα μεταφερθείτε σε μια νέα σελίδα, όπου μπορείτε να δείτε είτε όλες τις υπηρεσίες για τις οποίες μπορείτε να υποβάλετε ηλεκτρονική αίτηση, είτε αυτές που μπορούν να διεκπεραιωθούν εξ ολοκλήρου μέσω Internet.


Αφού εντοπίσετε τη διαδικασία που σας ενδιαφέρει, κάντε κλικ πάνω της για να μεταφερθείτε στη σελίδα της, όπου θα βρείτε χρήσιμες πληροφορίες και το σύνδεσμο για να την υποβάλετε ηλεκτρονικά. Στη συνέχεια ακολουθείτε τις αναγραφόμενες οδηγίες και συμπληρώνετε τα απαραίτητα στοιχεία, τα οποία μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το είδος της διαδικασίας.