Lolitopages

Monday, February 15, 2010

Η ύστατη ταπείνωση για το Κονκόρντ

Αρχισε η δίκη για τον καταλογισμό ευθυνών σχετικά με το πολύνεκρο δυστύχημα που έγινε πριν από δέκα χρόνια


ΠΑΡΙΣΙ Η δίκη που μόλις άρχισε στη Γαλλία φαίνεται να είναι η τελευταία «ηθική μείωση» για το Κονκόρντ. Δέκα χρόνια μετά τη συντριβή του άλλοτε θρυλικού υπερηχητικού αεροπλάνου, ξεκίνησε η ακροαματική διαδικασία για να καταλογισθούν ευθύνες σε άτομα και επιχειρήσεις. Στο σκαμνί κάθονται μηχανικοί, διοικητικοί υπάλληλοι, η κατασκευαστική εταιρεία και η γαλλοβρετανική Continental Αirways. Οι δύο τελευταίες θα αντικρούσουν τις κατηγορίες ότι το Concorde έπασχε από σχεδιαστικές αδυναμίες και ότι η Αir France δεν το συντηρούσε επαρκώς.

Η δίκη θα εξετάσει σε βάθος τις αιτίες για τις οποίες συνετρίβη το υπερηχητικό καμάρι των γαλλικών αερογραμμών στις 25 Ιουλίου 2000, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 113 άνθρωποι. Κατά τους τέσσερις μήνες που θα διαρκέσει εμπειρογνώμονες και νομικοί θα διερευνήσουν αντικρουόμενες ή επικαλυπτόμενες εξηγήσεις για τη μοιραία κατάληξη της πτήσης 4590 της Αir France, η οποία σήμανε το τέλος για τις πτήσεις όλων των Concorde.

Τα άμεσα αίτια του δυστυχήματος είναι γνωστά. Τουλάχιστον ένα από τα λάστιχα των τροχών του αεροσκάφους έσκασε καθώς ανέπτυσσε ταχύτητα για την απογείωση. Πλήθος θραύσματα του σκληρού πλαστικού εισχώρησαν σε ένα ντεπόζιτο καυσίμων στην αριστερή πλευρά του αεροπλάνου προκαλώντας πυρκαϊά και απώλεια ισχύος. Ο πιλότος προσπάθησε να απογειώσει το αεροσκάφος πρόωρα για να σώσει την κατάσταση, το Concorde όμως αναποδογύρισε και «έπεσε σαν φύλλο» λίγα χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο «Σαρλ ντε Γκωλ» στο Παρίσι πάνω σε ένα ξενοδοχείο, σκοτώνοντας τους επιβάτες, τα μέλη του πληρώματος και τέσσερις υπαλλήλους του ξενοδοχείου στο έδαφος. Η επίσημη εκδοχή για την τραγωδία είναι ότι οι επιβαίνοντες στο Concorde έπεσαν θύματα μιας ταινίας τιτανίου, μήκους 45 εκατοστών, η οποία είχε πέσει από αεροσκάφος της Continental Αirlines στον αεροδιάδρομο από τον οποίο απογειώθηκε το μοιραίο αεροσκάφος με αποτέλεσμα να σκίσει τους τροχούς του.

O δικηγόρος της εταιρείας Ολιβιέ Μετζνέ ισχυρίζεται ότι αυτή η εξήγηση επιχειρεί απλώς να συγκαλύψει την ήδη επιβεβαιωμένη από εμπειρογνώμονες αποτυχία της Αir France να συντηρήσει επαρκώς το σύστημα προσγείωσης του αεροσκάφους. Σύμφωνα με την υπεράσπιση, 28 μάρτυρες είδαν το καταδικασμένο Concorde να πιάνει φωτιά προτού φθάσει στο σημείο του διαδρόμου όπου βρισκόταν η ταινία τιτάνιου. «Οι καταθέσεις αγνοήθηκαν. Εχουν γίνει τα πάντα για να αποσιωπηθεί η αλήθεια» λέει ο κ. Μετζνέ.

Κατήγοροι πρόκειται να υποστηρίξουν ότι το Concorde έπασχε από σχεδιαστικές αδυναμίες οι οποίες αγνοούνταν συστηματικά επί τουλάχιστον 20 χρόνια. Στα 24 χρόνια των πτήσεων Concorde είχαν σημειωθεί 65 ατυχήματα που οφείλονταν σε σκασμένα λάστιχα.